• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی - پژوهشی 
روشها و مدلهای روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
چالمه, رضا, فولادچنگ, محبوبه. (1390). کفایت روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری. فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1(3), 17-33.
رضا چالمه; محبوبه فولادچنگ. "کفایت روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری". فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1, 3, 1390, 17-33.
چالمه, رضا, فولادچنگ, محبوبه. (1390). 'کفایت روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری', فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1(3), pp. 17-33.
چالمه, رضا, فولادچنگ, محبوبه. کفایت روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری. فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1390; 1(3): 17-33.

کفایت روان‌سنجی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری

مقاله 2، دوره 1، شماره 3، بهار 1390، صفحه 17-33  XML اصل مقاله (316 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
رضا چالمه1؛ محبوبه فولادچنگ2
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی سازمان آموزش و پرورش استان فارس
2عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری بود. بدین منظور، یک گروه نمونه 213 نفری (107 پسر و 106دختر) از بین دانش‌آموزان دبیرستانی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. این آزمودنی‌ها به مقیاس محیط یادگیری با جهت‌گیری فراشناختی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی پاسخ دادند. جهت برآورد روایی از روش‌های تحلیل عوامل و روایی همگرا استفاده گردید. نتیجه تحلیل عامل با روش محور‌های اصلی و چرخش متعامد از نوع واریماکس بیانگر وجود 6 عامل با نام‌های تعامل درون کلاسی، کنترل توزیع شده، مطالبات فراشناختی، حمایت عاطفی، اظهارنظر دانش‌آموز و حمایت و تشویق معلم بود که53/68 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کردند. همبستگی مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری با پرسشنامه آگاهی فراشناختی و هر‌یک از زیر مقیاس‌های مقیاس جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری با کل مقیاس بین 31/0 تا93/0 دامنه داشته‌است (001/0p<) که مؤید روایی همگرای مطلوب این مقیاس می‌باشد. به منظور بررسی اعتبار مقیاس از روش‌های بازآزمایی، آلفای کرونباخ استفاده گردید. دامنه ضرایب باز‌آزمایی با فاصله زمانی دو هفته بین 64/0 و 88/0 (001/0p<) و دامنه ضرایب آلفای کرونباخ بین60/0 تا 94/0 بود. نتیجه این که مقیاس محیط یادگیری با جهت‌گیری فراشناختی از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و می‌تواند در موقعیت‌های آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلیدواژه‌ها
جهت‌گیری فراشناختی محیط یادگیری؛ فراشناخت؛ آگاهی فراشناختی؛ تحلیل عوامل
عنوان مقاله [English]
Psychometric Properties of the Metacognitive Orientation Learning Environment Scale
نویسندگان [English]
Reza Chalmeh1؛ Mahbobeh Fooladchang2
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the reliability and the validity of Metacognitive Orientation Learning Environment Scale. Participants were 213 high school students (107 boys, 106 girls) were selected by cluster sampling in Shiraz, Iran. Mean age of the students was 16.88 years old. They completed two self-report instruments: Metacognitive Orientation Learning Environment Scale & Metacognitive Awareness Inventory. The reliability coefficients were calculated in two different methods: cronbach alpha & test-retest, whith were .60 and .94 respectively. The validity of the scale as measured by The metacognitive awareness inventory was .90 (p<.01). Subscales-total correlations coefficients, as another index of validity, were between .31 to .93. Factor analysis of the questionnaire using varimax rotation showed 6 factors named Classroom interactions, Metacognitive demands, Student voice, Teacher encouragement and support, Distributed control & Emotional support whith covered over the 68.53 percent of the total variance. The results provide evidence that the metacognitive orientation learning environment scale construct is applicable for academic & research situations
 
کلیدواژه‌ها [English]
Metacognitive orientation of classroom learrning environment, Metacognition, Factor structure
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 988
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.