• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی - پژوهشی 
روشها و مدلهای روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 30
شماره شماره 29
شماره شماره 28
شماره شماره 27
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
سپاه منصور, مژگان. (1396). نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطه بین مسولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 8(28), 101-116.
مژگان سپاه منصور. "نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطه بین مسولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی". فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 8, 28, 1396, 101-116.
سپاه منصور, مژگان. (1396). 'نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطه بین مسولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی', فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 8(28), pp. 101-116.
سپاه منصور, مژگان. نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطه بین مسولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 1396; 8(28): 101-116.

نقش میانجی تعارض معلم- شاگرد در رابطه بین مسولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی

مقاله 6، دوره 8، شماره 28، تابستان 1396، صفحه 101-116  XML اصل مقاله (459 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
مژگان سپاه منصور
هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
چکیده
دانش‌آموزان در فرایند یادگیری، به دلیل استرس، فشار درسی و یا دیگر عوامل روانی، حالتی از خستگی عاطفی، تمایل به زوال شخصیت و احساس موفقیت شخصی پایین را بروز می‌دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط علّی فرسودگی تحصیلی و مسئولیت‌پذیری تحصیلی با نقش میانجی‌گری تعارض معلم- شاگرد در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و داده­ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان سال دوم مقطع متوسطه شهر تهران بود که از میان آنان 400 نفر به صورت نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان و پرسشنامه تعارض معلم- شاگرد بود. نتایج پژوهش نشان دادمدل پژوهش برازندگی قابل قبولی با داده‌ها دارد. تأثیر مستقیم مسئولیت‌پذیری تحصیلی و تعارض معلم- شاگرد بر فرسودگی تحصیلی در سطح 01/0 معنادار بود و تأثیر غیر مستقیم مسئولیت‌پذیری تحصیلی با میانجی‌گری تعارض معلم- شاگرد بر آن در سطح 05/0 معنادار بود.این مدل می‌تواند رابطه بین مسولییت پذیری و فرسودگی تحصیلی را با میانجی­گری تعارض معلم- دانش آموز را به خوبی پیش‌بینی کند و به منظور پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌ها
فرسودگی تحصیلی؛ مسئولیت‌پذیری تحصیلی؛ تعارض معلم- شاگرد
موضوعات
روش ها و مدل های روانشناختی
عنوان مقاله [English]
The mediating role of teacher-student conflict in relationship between responsibility
نویسندگان [English]
M Sepah mansour
چکیده [English]
 Students in the learning process, due to stress, curriculum press or other psychological factors, show a state of emotional exhaustion, depersonalization and sense of low personal achievement.  This research was aimed to investigating the casual relationshipbetween academic burnout and academic responsibility and mediating role of teacher-student conflict in  students.  The current research was conducted by correlation method and analyzed by structural equations modeling. Statistical population was involved the high school  students in Tehran that 400 people of those was selected through multistage sampling. The instruments were academic burnout questionnaire (Bresó, Salanova, & Schaufeli, 2007), responsibility of students questionnaire (Ne’mati, 2008) and teacher-student conflict questionnaire (Lopez, & et al, 2006). This model fit to data. The direct effect of academic responsibility and teacher-student conflict on academic burnout are significant at 0.01 level. Indirect effect of academic responsibility on academic burnout with mediating teacher-student conflict is significant at 0.05 level and This model can predict the effective factorson academic burnout and can be used for preventing of academic burnout. 
کلیدواژه‌ها [English]
Academic burnout, academic responsibility, teacher-student
مراجع
-                      Aulak, D. S., Quinn, B., & Wilson, N. (2016). Student burnout. British dental journal, 220(5), 219-220.

-                      Areizi,H.,Abedi,A.(2007).Reation of teacher behavior with vitality and motivation of students.Journal of educational innovations.6(4).24-37.

-                      Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In search of the “third dimension” of burnout: Efficacy or inefficacy. Applied psychology, 56(3), 460-478.

-                      Çakır, S., Akça, F., Kodaz, A. F., & Tulgarer, S. (2014). The Survey of Academic Procrastionation on High School Students with in Terms of School Burn-out and Learning Styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences,114, 654-662.

-                      Chang, E., Lee, A., Byeon, E., & Lee, S. M. (2015). Role of motivation in the relation between perfectionism and academic burnout in Korean students.Personality and Individual Differences, 82, 221-226.

-                      Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., & Lee, S. M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences,89, 202-210.

-                      Esteve, E. B. (2008). Well-being and performance in academic settings: The predicting role of self-efficacy (Doctoral dissertation, Universitat Jaume I, Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia).

-                      Furrer, C., Skinner, E., & Pitzer, J. (2014). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. National Society for the Study of Education, 113(1), 101-123.

-                      Karimi, Y., Bashirpur, M., Khabbaz, M., & Hedayati, A. A. (2014). Comparison between perfectionism and social support dimensions and academic burnout in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences,159, 57-63.

-                      Keith, T. Z. (2014). Multiple Regression and Beyond: An Introduction to Multiple Regression and Structural Equation Modeling. Routledge.

-                      Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burn-out and psychological health in Korean cyber university students. Personality

-                      López JM, Santiago MJ, Castro C, Pardiñas MC, Mirón L & Ponte D (2006). Estrés laboral y burnout en profesores de Enseñanza Secundaria. Santiago de Compostela: ICE-Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Santiago de Compostela.

-                      López, J. M. O., Santiago, M. J., Godás, A., Castro, C., Villardefrancos, E., & Ponte, D. (2008). An integrative approach to burnout in secondary school teachers: Examining the role of student disruptive behaviour and disciplinary issues. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 259-270.

-                      May, R. W., Bauer, K. N., & Fincham, F. D. (2015). School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences, 42, 126-131.

-                      May, R. W., Bauer, K. N., & Fincham, F. D. (2015). School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences, 42, 126-131.

-                      Moore, S., Raney, J., Ritter, G. W., & Higgins, K. K. (2015). Second Year Results from a Random Assignment College Access and Career Coaching Program.

-                      Mohamadi,M.,Keshavarz.F.(2015).Casual model of quality of campus community educational and social integrity and students academic burnout.Journal of psychological models and methods.4(16).11-28.

-                      Narimani,M.,Alisari,M.(2014).The effect of excitement focused therapy and impulsive control on educational burnout. Journal of learning disabilities.3(3).79-99.

-                      Noh, H., Shin, H., & Lee, S. M. (2013). Developmental process of academic burnout among Korean middle school students. Learning and Individual Differences, 28, 82-89.

-                      Rahmati, Z. (2015). The Study of Academic Burnout in Students with High and Low Level of Self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences,171, 49-55.

-                      Reis, D., Xanthopoulou, D., & Tsaousis, I. (2015). Measuring job and academic burnout with the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI): Factorial invariance across samples and countries. Burnout Research, 2(1), 8-18.

-                      Saemi,H.Dielam,S.,Akbarian,H.(2015).The rehationship between self-regulated learning and responsibility of students with academic burnout.Jornal of educatin research.9.17-23.

-                      Sepahmansour,M.,Barati,Z.(2016).Model for academic resilience based on academic competence and teacher student relationship.Journal of psychological models and methods.7(25).25-44.

-                      Sedaghat,Z.,Yakchali,A.,Shehni,M.(2016).Testing and comparing models of relationship between achievement goals with mathematic performance in gifted and nongifted students.Journal of psychological models and methods,7(25).45-66.

-                      Taghipour, H., Khazaei, K., & Isari, M. (2014) Explanation of Academic Burnout Based on Responsibility and General Self- Efficacy in High School Second Grade Female Students of Chalus City. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. , 4, 185-196.

-                      Tommy, K., Chen, W. S., & Thoo, Y. Y. (2016). Academic bur nout and eating disorder among students in Monash University Malaysia. Eating Behaviors.

-                      Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Tyoyima, W. A. (2013). Exploring the relationships between academic burnout, self-efficacy and academic engagement among Nigerian college students. In The African Symposium(Vol. 37).

-                      Walburg, V., Zakari, S., & Chabrol, H. (2014). Rôle du burnout scolaire dans les idées de suicide des adolescents. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 62(1), 28-32.

-                      Wang, M. T., Chow, A., Hofkens, T., & Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction, 36, 57-65.

-                      Ying, L., Wang, Y., Lin, C., & Chen, C. (2016). Trait resilience moderated the relationships between PTG and adolescent academic burnout in a post-disaster context. Personality and Individual Differences, 90, 108-112.

-                      Zhang, X., Klassen, R. M., & Wang, Y. (2013). Academic burnout and motivation of Chinese secondary students. International Journal of Social Science and Humanity, 3(2), 134.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 313
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.