ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه‌ی زمینه‌ای براساس نظریه‌ی پنتاگون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی و رواوانشناسی دانشگاه شیراز

2 کارشناس ارشد.

چکیده

هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه­ی زمینه‌ای براساس نظریه­ی پنتاگونبود. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع تحلیلی و پیمایشی بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشکده‌ی علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، کلیه­ی دانشجویان ترم 6 و 8 این دانشکده انتخاب شدند. برای ساخت ابزار پژوهش، ابتدا زیرمقیاس­ها و گویه­های هوش چندگانه­ی زمینه­ای بر اساس مدل هوش یادگیری پنتاگون(چنگ،2000) بیرون کشیده شده و سپس اعتبار صوری، محتوایی و سازه و پایایی آن با استفاده از  نرم­افزارهای spss18 وLisrel 8.54 محاسبه و پس ازحذف ملاک­ها و نشانگرهای غیر معتبر و بدون پایایی، مقیاس نهایی آماده شد. نتایج مطالعه بر اساس مقیاس ساخته شده نشان داد که 1- میانگین انواع هوش چندگانه‌ی زمینه‌ای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بالاتر از حد متوسط اما پایین‌تر از حد مطلوب می‌باشد. 2-  بالاترین میانگین هوش چندگانه­ی دانشجویان مربوط به هوش اجتماعی و پایین­ترین میانگین مربوط به هوش سیاسی آنان می‌باشد. 3- بین میانگین انواع هوش­های چندگانه­ی دانشجویان رشته‌هایمختلف تفاوت معناداری وجود دارد. 4- بین میانگین انواع هوش­های چندگانه­ی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین میانگین انواع هوش چندگانه­ی دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشکده تفاوت معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development and Validation of Contextualized Multiple Intelligences Based on Pentagon Theory

نویسندگان [English]

  • m. m 1
  • f. a 2
چکیده [English]

The general purpose of this study was to Development and validation of Contextualized Multiple Intelligences Based on Pentagon Theory. The method of present study was descriptive and survey research. The statistical group was all of the students in college of Education and Psychology in Shiraz University. By cluster sampling method all of the students from 6 and 8 terms were selected. To make the research instrument, at first the contextualized multiple intelligences items and subscales were determined based on pentagon learning intelligence model and after that content and face, reliability and validity and the construction of that were estimated by using SPSS 18 and LISREL 8.54 software and after omitting unreliable and invalid criteria and indexes final scale was prepared. The results of research based on this scale revealed that : 1) The average of different types of students learning intelligence was higher than average level but it was lower than desired level .2) The highest average of students learning intelligence was refered to social intelligence and the lowest average refered to their political intelligence. 3) There was a significant difference in different types of learning intelligence in students with different field. 4) There was a significant difference in different types of learning intelligence in male and female students. 5). There wasn’t a significant difference between dormitory and non-dormitory students in different types of learning intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contextualized Multiple Intelligences
  • Pentagon Theory
  • higher education
  • university students