نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش-آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

3 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

چکیده

هدف از این تحقیق مقایسه نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش­آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مدارس عادی و اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 می‌باشد. آزمودنی‌های پژوهش شامل 80 نفر از دانش‌آموزان این مدارس بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند (40 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده‌ها ازمقیاس نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص در نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). به‌عبارت‌دیگر نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیش­تر از دانش آموزان عادی است. این نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای شناختی و هیجانی با ایجاد شکاف بین تفکر و هیجانات فرد و هم­چنین اجتناب از پذیرش آن، می‌توانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص را با موانع مهمی روبرو سازند؛ بنابراین توجه به عوامل مربوطه از سوی مسئولین در جهت پیشگیری از این اختلالات در این دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

comparison of Cognitive failures, Alexithymia and Avoid Cognitive in students with and without specific learning disorder

نویسندگان [English]

  • A. Pourabdol 1
  • A. Sobhi 2
  • S. Abasi 3
چکیده [English]

The purpose of the study was to comparison of cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive in students with and without specific learning disorder. This is a comparative case-control study. The statistical population of this research includes all male students in the fifth grade of elementary schools in Ardabil city in the 2014 academic year. The research subjects consisted of 80 students who were selected by multistage cluster sampling (n = 40 for each group). To collect data cognitive failures, alexithymia and Avoid Cognitive scales were used. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there was a significant difference between the students with and without specific learning disorder in term of cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive (p<0/001). In other words: cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive of students with specific learning disorder were more than normal students. These results indicated that cognitive and emotional variables can create a gap between individual`s thoughts and emotions and also avoid an accepting it, can face academic achievement of students with specific learning disorder with significant barriers; Thus, according to the relevant factors by the authorities in order to prevent this disorder in this students is very important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive failures
  • Alexithymia
  • Avoid cognitive
  • Specific learning disorder
  1. انجمن روانشناسی آمریکا. (2000). متن تجدیدنظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی. ترجمه‌ی هامایاک آودیس یانس و محمد رضا نیکخوه (1388). چاپ اول، تهران، نشر سخن.
  2. بساک نژاد، سودابه؛ معینی، نصراله و مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1389). رابطه پردازش پس رویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. فصلنامه علوم رفتاری، 4(4)، 335-340.
  3. بشارت، محمدعلی (1384). تحلیل اکتشافی رابطه کمال‌گرایی و شخصیت، مجله علمی پژوهشی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 6(1)86-81.
  4. بیابانگرد، اسماعیل (1381). تحلیلی بر فراشناخت و فراشناخت درمانی. فصلنامه­ی تازه­های علوم شناختی، 4(4)،17-20.
  5. جوکار، بهرام؛ دلاور پور، محمد آقا (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی. 3(3 و4)، 80-61.
  6. رستم اوغلی، زهرا؛ موسی زاده، توکل؛ رضازاده، بابک و رستم اوغلی، سهیلا (1392). نقش تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فرا شناختی در پیش‌بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه. فصلنامه روانشناسی مدرسه. 2 (3)، 96-76.
  7. سیف نراقی، مریم و میرمهدی، سیدرضا (1382). مقایسه الگوهای انشانویسی در دانش­آموزان پسر نارساخوان و عادی.مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی3(1)، 48-43
  8. شاهقلیان، مهناز؛ آزاد فلاح، پرویز و فتحی آشتیانی، علی (1390). مقایسه مؤلفه‌های فراشناخت و نارسایی شناختی بر اساس ابعاد شخصیت. مجله علوم رفتاری. 6 (2)، 130-126.
  9. صبحی، ناصر و باباپور، جلیل، 1380، اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی، تهران، انتشارات سروش.
  10. عزیزی، علیرضا؛ میرزایی، آزاده؛ شمس، جمال (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. 13(1)، 16-11.
  11. عطایی، شیما؛ فتی، لادن؛ احمدی ابهری، سید علی (1392). نشخوار ذهنی و اجتناب شناختی-رفتاری در افراد مبتلا به اختلال افسردگی و اختلال اضطراب اجتماعی: مقایسه دو دیدگاه طبقه‌ای و طیفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،19(4):295-283.
  12. مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و بهارلو، رویا (1378). رابطه کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجله روانشناسی،‌ 3(2)، 232-242.
  13. مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و بهارلو، رهنما (1378). رابطه کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجله علمی پژوهشی روانشناسی، 3(3)، 248-231.
    1. Abolghasemi, Abbas, azer Kyamrsy (2010). Investigate the relationship between metacognitive and cognitive impairments in elderly. COGNITIVE SCIENCE, Year 11, No. 15.
    2. Ashori A, Vakili Y, Bensaeeid S, Nouei Z (2009). Beliefs psychological and general health in students. Men Health J;11(1):15-20. [Persian]
    3. Broadbent, D. E., Cooper, P. J., Fitzgerald, P. F., &Parkes, K. R(1982). The cognitive failures questionnaire (CFQ) and its correlates. British Journal of Clinical Psychology; 21(1):1–16.
    4. Chu, A.C., & Chol, J.N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145, 245-264.
    5. Clark DM. and McManus F. (2009). Information processing in social phobia. Biol Psychiatr; 51(1), 92-100.
    6. Danahy L. and Stopa L (2010). Post event processing in social anxiety. Behav Res Ther, 45(5), 1207-1219.
    7. Duddu V, Isaac MK, Chaturvedi Sk (2003). Alexithymia in somatoform and depressive disorders. J Psychosom Res; (54): 435-438.
    8. Foa AP., Franklin ME., Perry KJ. And Herbert JD (1996). Cognitive biases in generalized social phobia. J of Abnorm Psycho; 105(14), 433-439.
    9. Larson, GE., Merritt, CR. (1991). Can accidents be predicted. An empirical test of the cognitive failures questionnaire. Appl Psychol: Int Rev, 40, 37–45.
    10. Manly, T., Robertson, I. H., Galloway, M., & Hawkins, K. (1999). The absent mind: Further investigations of sustained attention to response. Neuropsychologia, 37, 661–670.
    11. Mecacci, L., Righi, S. (2006). Cognitive failures,metacognitive beliefs and aging. Pers IndividDiffe, 40, 1453-1459
    12. Mecacci, L., Righi, S., Rocchetti, G. (2004). Cognitivefailures and circadiantypology. Pers Individ Differ, 37,107-113
    13. Morten v.willert, ane merie hulstrup, janne hertz and jens peter bonde. (2010). Sleep and Cognitive Failures Improved by a Three-Month Stress Management Intervention.international journal of stress management.volume 17, issue 3,193-213.
    14. Motan I, Gencoz T (2007). The relationship between the dimensions of alexithymia and the intensity of depression and anxiety.Turk J Psychiatry; 18(4): 333-43.
    15. Ottenbreit ND, Dobson KS (2004). Avoidance and depression: The construction of the cognitive behavioral avoidance scale. Behav Res Ther; 42(3):293-313.
    16. Sexton KA., and Dugas MJ. (2008). An investigation of the factors leading to cognitive avoidance in worry. Concordia University, Quebec, Canada.
    17. Sifneos PE )2000(. Alexithymia, clinical issues, politics, and crime. Psychotherapy and Psychosomatics; 69(4): 113.116.
    18. Slavian RE (2006). Educational psychology: Theory and practice. 8th ed. New York: Pearson.
    19. Sullivan B, Payne TW (2007). Affective disorders and cognitive failures: a comparison of seasonal and nonseasonal depression. Am J Psy­chiatry;164 (11):1663–7.
    20. Swanson, L. J. (2014). Do the means justify the ends, or do the ends justify the means? Value protection model of justice. Reasoning. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(8), 452-461.
    21. Tenney ER, Spellman BA, MacCoun RJ) 2011(. The benefits of knowing what you know (and what you do not): How calibration affects credibility. J Exp Soc Psychol;4(1):4-8.
    22. Wallace, J. C. Confirmatory factor analysis of the cognitive failures questionnaire: Evidence for dimensionality and construct validity. Personality and Individual Differences, 2004; 37: 307-324.
    23. Wallace, JC., kass, SJ., Stanny, C. (2002). Cognitive Failures questionnaire revisited:correlates and dimensions. J Gen Psychol, 129(3), 238-256.
    24. Wallace, JC., Popp, E., Mondore, S. (2006). Safety climateas a mediator between foundation climates andoccupationalaccidents: A group-level investigation. Appl Psychol,91(3),681-68.
    25. Wells A. (2002). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. UK: Chichester.